9 jul 2016

Hagelslag speech Kie Ellens

Hagelslag

Als de kunst uitersten als Tiffany en Pollock onderdak biedt is Mieke Tiffany. (ja, Tiffany, die van die glas in lood lampen, vaak onterecht versleten voor kitsch). Commercieel succes bij Tiffany maakte overeenkomsten in het werk, overeenkomsten met Pollock, The Drip, toegankelijk voor het volk.

Als je je publiek serieus neemt gun je ze het beste. Dat is waar Mieke in beeld komt.

Heimwee. Ik reis het nodige en ik heb eigenlijk nooit heimwee. Sterker nog, als ik heimwee heb is het naar een plaats waar ik nooit permanent gewoond heb. In Arizona, ten noorden en ten zuidwesten van Tucson ligt het landschap waarnaar ik verlang, waarnaar ik heimwee heb. Saguaro National Monument, I en II.

Ik ben een associatieve denker.
Terug naar Mieke en heimwee. Heimwee als; naar iets verlangen wat op dat moment niet beschikbaar is. De hagelslag tekeningen/schilderingen maakte Mieke tijdens een residentie in Linz (Oostenrijk). Tryntsje Nauta maakte de Friese Oranjekoekwerken na een verblijf in Berlijn. Ze moest naar Berlijn verhuizen om erachter te komen wat ze niet kon missen.

Zowel bij Mieke als bij Tryntsje is de heimwee gevoeld in voedsel. Je eet vaker dan dat je op verjaardagsvisite bij je familie gaat.


Saguaro National Monument. Stel je dit bizarre landschap voor. Vrij kale rotsige bergen met overal exact verticale strepen, de saguaro cactus. De Lucky Luke cactus die pas op z’n 80ste jaar een eerste zijarm krijgt.
Sinds 1966 (vandaag vier ik theoretisch het 50 jarig jubileum, dus dank voor jullie komst bij deze viering) ontbijt ik elke dag, 7 dagen in de week met 2 dubbele bruine boterhammen met hagelslag. Venz hagelslag.
De ‘bite’ van de boterham is hierbij belangrijk. Zeker niet te veel hagelslag. Een hap zacht brood en de crunch van de hageltjes. Vroeger probeerde ik altijd de boterham zo te bestrooien dat er zoveel mogelijk hageltjes rechtopstaand in de boter overeind bleven. Bij te veel hagelslag verdwijnt het zicht hierop. Saguaro National Monument is precies deze boterham. Genoeg cactussen om ze afzonderlijk nog recht overeind te kunnen zien staan. Ik heb heimwee naar deze rijstebrijberg waar ik me doorheen moet eten om toegang te krijgen tot het eeuwige luilekkerland.

Jullie snappen inmiddels dat een doorsnee dag voor mij minstens twee piekmomenten heeft, fysiek en spiritueel.
Goedemorgen hagelslag, bent u er klaar voor om uw dagelijkse broodhagel te ontvangen? En de fysieke voldoening van de ‘bite’.

Terug naar Tiffany die de kwaliteit van Pollock toegankelijk maakte voor het volk. Met de onnavolgbare liefde, precisie en aandacht kijkt Mieke als hedendaags miniaturist naar de dingen die bij ons horen maar zelden onze aandacht krijgen.
Ze richt zich op wat we delen en niet op hoe verschillend we zijn. Ze toont ons chocoladevlokken, tum-tummetjes, stroopwafels en een pennywafel (wie heeft die naam eigenlijk bedacht), M&M’s, Chocoladekikkerzilverpapiertjes.  Van die kikkers met zo’n mierzoete vulling. In Sinterklaastijd nam mijn tante Alie dikwijls deze kikkers mee op de maandagavond dat ze bij ons at. Wij verlangden steevast naar de verse. De eersten waren altijd een beetje grijsbruin uitgeslagen. Dat ik die kleur terugzie in het hagelslagwerk van Mieke komt vast doordat dat ze het pak uit Nederland meegenomen heeft naar Linz. Was het warm in de auto of trein?
Mieke laat zien wat we met elkaar delen, bij haar geen zoektocht naar het ‘sublieme’ (iets dat ik toch zeker denk te zien in mijn hagelslagwerk).
Mieke’s werk troost en toont me dat ik niet gek ben, meer mensen zijn zoals ik.

Ik ben vergeten wat ik verder nog wilde zeggen, dat gebeurt me vaker.
Wisten jullie dat de Belgen muizenstrontjes zeggen waar wij muizenkeuteltjes zeggen.
Dat hun beste hagelslag Jacques Hagelslag Granulés (tweetalig) heet en mijn beste Venz is en zeker niet De Ruijter.

Kortom Mieke, super bedankt dat je ons leven viert in je werk en ik kan niet anders dan eindigen met een hagelslagtip;
Doe straks alsjeblieft beschuit met hagelslag, een baby kan zich niet gewenster voelen dan na zo’n mooi welkomstgebaar.

Eet smakelijk!



Boekje Hagelslag                        €   15,--       genummerde oplage 26 - 100
Boekje + gouache Hagelslag     € 150,--       genummerd 1 - 25
Boekje + gouache ingelijst        € 200,--